mandag den 11. maj 2009

Shimanoliga #2 i Silkeborg

I søndags dannede Århus MTB og Silkeborg MTB rammerne om Shimanoligaens 2. afdeling. Rigtig mange havde taget turen fra hele Danmark for at deltage i motion- og eliteklassen. Undertegnede stillede op i eliteklassen med start kl. 14.00. Der var derfor rigeligt med tid til at komme fra København til Silkeborg - om man vil: "Danmarks mountainbikers paradis" :-)

Kl. 9 mødtes Kenneth Vedsted (Team Ride4fun (motion) og DMK (DCU)), Morten Krogh (Team DMK) og jeg selv (Team Ride4fun (motion) og DMK (DCU)) for at pakke bilen og trille derover. Jeg var selv ret spændt på, hvad Silkeborg og Århus kunne diske op med at tekniske finurligheder af spor. Sidste år tryllede de en yderst teknisk rute frem til et DCU-løb, hvor jeg faktisk kørte et af mine bedste resultater hjem ... nogensinde. Des mere teknisk... og til tider sindsygt, jo mere nyder jeg det ;-) I år var ingen undtagelse - de jyder ved hvad rigtig mountainbike er. Som vores guide Genci fra Andalusien ville sige "Some massive drops" and "funny uphills". Normalt plejer man, at kunne finde en kørselslinie ned at skråningen sådan inden man når til kanten, men i Silkeborg skal man faktisk ud over kanten, før man kan se sporet... og så går det ellers bare én vej. At nogle af de vildeste drops så også var tæt pakket med skrå rødder, gjorde ikke lige frem oplevelsen dårligere. Kort sagt - tekniske nedkørsler som ikke findes på Sjælland.

Med et løb på omkring 2 timer, hvor det kun går op og ned - og det er altså pivskid klinge når det går op, så var min taktik helt klar fra begyndelsen: På den her rute var det muligt at køre sig i sænk på den halve tid - og der skulle derfor disponeres. Og specielt i mit tilfælde, da jeg stadig er i opbygningsfasen efter min diskusprolaps, og mangler masse af råstyrke. Mit pulsur bestemte derfor hastigheden op ad bakkerne. Starten gik og næsten alle overhalede mig. Den første kilometer gik op og op ad en grusvej. Efter 500 m., var der allerede nogle uheldige ryttere, som havde overvurderet deres kondi og måtte næsten stå stille på grusvejen. Herefter kunne jeg stille og roligt forsætte mit eget løb og indhente en efter en.

På 2. omgang lå Kasper og Karí fra Team DMK og Kenneth Vedsted (Team ride4fun og DMK) på mit baghjul, og foran en fra Roskilde. Mange ryttere gav sig 100 % op ad bakkerne, og havde derfor ikke meget overskud til de tekniske passager, hvor man med fordel kunne passere stående i pedalerne. Jeg lavede et hurtigt ryk på en hullet strækning, fik et godt flow i cyklen, hen til en af de vilde nedkørsler. På under 20 sekunder havde jeg slået et hul på næsten 10 sekunder. Herefter disponerede jeg på opkørslerne, hvor de bagfrakørende kom nærmere, på toppen kunne jeg holde tempoet og trække fra igen, og på nedkørslerne hentede jeg flere sekunder til de forankørende. På 5. omgang forcerede jeg dog ikke til den bagfrakørende rytter, på nedkørslerne, der var det en kamp for at hænge på - Klaus Nielsen. Den røde danmarksmester trøje kom som et lyn bagfra og jeg blev lappet. Faktisk lidt ærgeligt, for jeg havde overskud og disponeret til en 6. omgang. Jeg er dog fuld tilfreds med min 25. plads i det enormt stærke felt. At jeg kan køre et DCU-løb på næsten 2 timer (heraf 45 min i AT), med så mange højdemeter, kun 3 måneder efter en diskusprolaps... det kan jeg vist ikke brokke mig over.

Til næste afdeling af Shimanoligaen i Vejle er målet at køre mig i top 20, hvilket jeg mener er meget realistisk, hvis jeg kan forsætte med den gode genoptræning. Kenneth Vedsted fra teamet kom ind 20 sekunder efter på en 26. plads Keld Pedersen kørte i motions- og H40-klassen og fik en flot 4. plads /Skrevet af Magnus Brinch Larsen

Ingen kommentarer: