søndag den 2. november 2008

Rytterprofil: Jens Tousgaard



Højde/vægt/alder:
177 (178 på en god dag), 72,5 kg., 42 år

Beskæftigelse
Juridisk chefkonsulent i Personalejuridisk kontor i Kommunernes Landsforening. Beskæftiger mig rådgivning og konsulentopgaver for kommunerne i personalejuridiske forhold.

Baggrund
Har fra 1993-2001 kørt landevejsløb for cykelklubben Fix Rødovre, hvor jeg ved siden af trænede MTB. Når de andre tirsdag og torsdag tonsede rundt på landevejen i Nordsjælland, drejede jeg ind i Hareskoven og kørte mine intervaller.

Mit første landevejsløb var i Silkeborg i påsken 1994, på en gammel Colnago som jeg jo troede var god…, og så i mine højt elskede udslidte New Balance løbesko. Glemmer det aldrig, og fik mig hurtigt et par cykelsko, og en bedre cykel fulgte året efter. Det gik egentlig hurtigt med at få rykket op i B-klassen, hvor jeg tossede rundt nogle år, inden jeg i sidste halvdel af 90´erne rykkede op i A-klasse med en B-klassesejr i Frederikshavn, der dagen efter blev vekslet til mine første point i a-klassen i Hjørrings løb, hvor jeg blev nr. 9. De sidste år startede jeg i H30 og fik da også avanceret til b-klassen.

Stoppede i april-maj 2001 pga skader – følgevirkningerne af en næsten overrevet lårmuskel har desværre gjort at venstre knæ og senerne havde og har svært ved at holde til hård træning – men så man jo bare droppe landevejen, køre MTB og øge kadencen. Landevej blev kronet med en 5.plads til VM for veteraner i Østrig i 1998. Og så har der været gode resultater og en 15-20 sejre i diverse klasser.

I´m singeltrack man, that´s what i am. MTB højdepunkterne undervejs har været bronze + en 4. plads til MTB-DM for veteraner (30+) i sen-90´erne. I de år stod jeg også vor vintertræningen i skoven for Gladsaxe CC og Fix Rødovre. Den værste MTB oplevelse var et løb i Vejle, gennemført inden mod og teknik var til de nedkørsler skovene i Vejle byder på – og ja, men kan fint kure 25 meter på røv og albuer ned af bakkerne flere gange i et løb og køre videre bagefter.

I sommeren 2007 ville konen på kur. Jeg hoppede med, og hoppede også på cyklen igen. 4 måneder senere og 14 kg mindre stillede jeg op til løb i dustcuppen på en træt gammel EPIC købt brugt i den blå avis. Hallo, det her var er jo sjovt, og der er en fed stemning omkring løbende. Helt ulig landevejsløbende som jeg husker det. Så var gnisten nok så småt ved at være tændt, og jeg hoppede på nogle afdelinger i slushcuppen og et par løb i Dworak serien. Det gik jo fint. Følte noget glæde i kroppen over at være med igen, og måtte erkende, at jeg savnede de tykke dæk, tørre stier, stejle opkørsler om sommeren, mudder og nyspundet spindelvæv på i ansigtet når et nyt stykke skov skulle afprøves…

Her i sommer prøvede jeg at fokusere på at komme i form til H12 i Silkeborg, som jeg kørte med Keld. Det gik kanon, vi blev nr. 2 i Duo efter Rivette – og der var ingen aldersinddeling, så gamle drenge kan også træde når de tager sig sammen ! Dustcuppen blev en lidt op og ned ting. Enkelte gode afdelinger og nogle midt imellem. Men alderen, træningstilstande og motivationen taget i betragtning er jeg rigtig tilfreds – Keld kommer jeg nok aldrig til at slå flere gange i træk, men mindre kan også gøre det.

Træning
Kører meget omkring i bil på arbejde, men det tæller nok ikke. Men ellers tager jeg min ombyggede crosscykel og kører gerne en omvej til og fra arbejde. Den lige vej er 8 km, men omvejen over Amager Fælled er 19, og det er smukt at se vand, rådyr og græssende køer hver dag – godt for øje og sind. Det giver plads til familieliv og alle mulige andre forpligtelser. Ellers hopper jeg på ture de lørdage jeg kan, og næsten altid søndag. Nyder lange ture, hvor den også får lidt gas for at holde pulsen oppe. Raceren har stadig en stor plads i hjertet, og jeg får da også luftet min Specialized S-works Roubaix – den cykel er lige mig, komfort, fart, stivhed og så den røde Specialized farve. Jeps. Sådan skal det være.

Målsætning
Når man bliver ældre må målsætningen næsten være at holde niveauet fra forrige år ? Det er i sig selv noget. Men ellers tror jeg der skal holdes lidt lav profil i vinteren 08/09, for at have noget mentalt og fysisk overskud til 09 sæsonen. Top 10 i H40 og en god placering for teamet tæller lige nu. Ellers vil jeg gerne øge mine watt pr.kg., hvis jeg kan slippe af sted med det uden at det går ud over mit venstre knæ.

Og når dustcuppen melder sig, skulle der gerne være mere power i stængerne. Men vigtigst for mig er at det skal være sjovt, så jeg beholder lysten til at køre, uanset om resultaterne svigter lidt pga prioritering af familie frem for træning. Og ellers må jeg liiige sørge for at Martin Rommedahl og drengene ikke bliver for kåde, de skal holdes lidt nede så de ikke kommer for tæt på i løbene. ;-) (ok Bjarke er ligesom kørt, men man skal jo slås en plads i hierarkiet)

Ingen kommentarer: