søndag den 28. marts 2010

FitnessDK løb 2010

En af mtb sæsonens helt store forårsklassikere i mtb regi, er uden tvivl fitnessDK løbet i Slagelse. Den lange tur fra Kbh til slagelse er uden tvivl det hele værd, for det løb er måske et årets bedst arrangerede! Dette års version af løbet, var uden tvivl af meget meget høj klasse og jeg tager virkelig hatten af for Slagelse MTB klubs arrangørteam. Det holder virkelig,det i formår at gøre - og tak skal i have for det.

Min dag startede, efter min egen mening, meget tidligt. Pakke en cykel, ud af døren og så ca. 100 km mod vestsjælland for at køre 40 km på cykel. Ja, jeg ved det godt, jeg tog kyllingedistancen, har ikke fået trænet så meget i vinteren her, så mit mod sagde mig at det nok var bedst med den korte version. Men ret skal være ret, 40 km i militær terræn, ind og ud mellem snørklede singletracks -og op ad nogen superlede bakker til sidst er også god træning.. Starten gik vanen tro fra fitnessDK centret, derefter fulgtes vi ad opad en asfaltvej, hvor vi kørte efter en master, som efterfølgende gav løbet frit. Jeg skal lige love for at der blev gået til den! Allerede fra starten af, viste mit pulsur at jeg kørte i MAX - og det var ikke defekt, det var nok nærmere mig der var defekt. På trods af den hæsblæsende start, formår jeg at holde mig til fronten, hvor vi er 7-8 stk, der ligger samlet. På et tidspunkt rammer vi et meget teknisk sted, hvor farten var meget lav, men hvor koncentrationen skulle være meget høj. Små snørklede tekniske sving, op og ned, bratte opbremsninger, glatte rødder var opskriften til mit frafald fra frontgruppen. Jeg kørte bogstavelig talt, frontalt ind i et parkeret træ! Der skete nu ikke noget, men de forreste var væk.

Jeg kørte nu et stykke tid alene, som nr. 8-9 stykker, men efter et stykke tid, kom en gammel kending fra Team Hustler - Bo Skakke op og med sig, havde han en DMK rytter og en anden fyr. De kom op til mig og lagde sig med det samme på mit hjul. Selvfølgelig... På et tidspunkt tager jeg en tår af min dunk og vores ven fra DMK, ser sit snit og stikker af fra gruppen. Bo går med og fanger et hjul, jeg prøver også selv, men skal først lige fumle flasken på plads og kan derefter aldrig rigtig få gang i benene. Den sidste fyr de havde hevet med op, lægger sig nu på mit hjul og jeg hiver og trækker for at komme op til Bo igen, som iøvrigt vist nok blev sat af DMK gutten. Han var ihvertfald alene da jeg kunne se ham.

Jeg beder - meget pænt, min følgesvend om at tage en tørn foran, hvilket også gør at vi kommer meget tæt på Bo igen. Jeg lagde mærke til at jeg hele tiden tog lidt tid på Bo og på min "skygge" på bakkerne, så på en af de sidste bakker inden mål - på første omgang - får jeg fat i Bo´s hjul igen. Fedt! Et par råb af Bo med ordet "Bagfra" vækker dog lidt en ild i ham tror jeg. Jeg sagde det egentlig bare for sjov, men han tog faktisk herefter rigtig hårdt fat og jeg tabte ham desværre på den allersidste bakke inden 1. omgangs slutning, da jeg spandt på en rod..

Bo var herefter long gone.. Jeg havde ikke så meget mere at skyde med. "Skyggen" var sat, så jeg lå faktisk i en ½ times tid for mig selv. Jeg har haft en masse bøvl med ryggen og jeg ville lyve hvis jeg sagde at jeg idag, ikke kunne mærke noget til den. Det gjorde nas, men jeg ved med sikkerhed, at det handler om træning. Det jeg ikke kan skyde med i benene, kompenserer ryggen for! Hvilket gjorde nas.

Jeg bliver på sidste omgang overhalet af 2 gutter, som virkelig havde fart på. De må have sparet sig selv til en slutspurt for deres tempo, kunne jeg virkelig ikke følge. For at det ikke skulle være løgn, så begyndte min "skygge" også at nærme sig igen. Han kom så tæt på, at han faktisk lå på hjul i et stykke tid. Denne gang satte min stædighed dog en stopper for det hele, så på de sidste tekniske stykker og på de allersidste bakker, gav jeg den alt hvad jeg havde og så var han sat. Heldigvis.. Tror han kom ind 30-40 sekunder efter mig.

Jeg sluttede på en 12. plads, som for mig er absolut acceptabel. Jeg har som sagt ikke trænet det store her i vinteren, så min motivation og min iver efter at komme i bedre form og for at blive stærkere er godt på vej tilbage.

Her til aften sidder jeg og ser lidt resultater og jeg må sige, at de gutter der kører den lange version af det her løb, tager jeg hatten af for, alene på grund af distance, men når man kører med omgangstider på under 50 minutter, alle omgangene igennem, så er man sgu i form!!!! Tillykke til Benjamin Justesen som vandt den lange. Vores egen Keld P og Jens, var også i aktion på den lange rute og leverede efter omstændighederne, meget fine resultater. Det er stadig tidlig på sæsonen så der kommer masser af fine resultater fra de herrer i løbet af de næste par måneder.

Endnu engang vil jeg sætte en tyk streg under arrangørenes indsats. Det var WELTKLASSE! Tak for det..

Skrevet af Martin Rommedahl

Ingen kommentarer: